Na driehonderd jaar zit er nog geen sleet op Bachs cantates. In Bach & Bijbel doorgrondt Jan Christiaens deze hemelse werken.
Na driehonderd jaar zit er nog geen sleet op Bachs cantates. In Bach & Bijbel doorgrondt Jan Christiaens deze hemelse werken. Op deze feestdag van Sint-Benedictus maken we kennis met Bachs geloof, dat hij nadrukkelijk tot uiting bracht in zijn honderden cantates.
De vijfde evangelist, zo wordt Johann Sebastian Bach wel eens genoemd. Dat heeft alles te maken met zijn passies en cantates, die oorspronkelijk werden uitgevoerd in de eredienst. Onze tijd heeft deze muziek echter grotendeels geësthetiseerd en veilig weggezet in de concertzaal. En dat terwijl de cantates in wezen een muzikale overweging zijn van het evangelie van de dag!
In deze causerie proberen we opnieuw bij aan te sluiten bij de verkondigende rol van Bachs cantates. Daarvoor nemen we Cantate BWV 159 onder de loep, Sehet, wir gehen hinauf gen Jerusalem, geschreven voor de laatste zondag vóór de veertigdagentijd. Ze wordt wel eens een mini-passie genoemd, en terecht. In een prachtige dialoog vertelt Jezus dat Hij naar Jeruzalem gaat, terwijl de ziel (een alt) Hem probeert te waarschuwen: pas op, daar staat je kruis al klaar! Weerstand maakt uiteindelijk plaats voor navolging, tot onder het kruis, waar de bas vol geloof uitzingt: ‘Het is volbracht!’
We nemen eerst de tekst van de cantate onder de loep en gaan na welke accenten de tekstdichter legt en hoe hij aansluiting vindt bij het evangelie. Rond de piano geschaard ontleden we vervolgens de muzikale opbouw van de cantate. Stap voor stap ontdekken we de muzikale retoriek en symboliek die Bach gebruikt om de boodschap rechtstreeks naar het hart van de luisteraar te brengen. Al zingend leren we ook twee koralen kennen die de ruggengraat van deze cantate vormen.
Muzikale gids van dienst is Jan Christiaens, musicoloog en coördinator van CCV-Gent.
Een boeiende vertelling met tal van muziekfragmenten. Nadien ontmoeting met drankje.
locatie: Kapittelzaal van Abdij Keizersberg